با حجاب اما زیبا
با حجاب اما زیبا

چند ماه پیش در یک وبلاگ مطلبی رو خوندم با این عنوان: حجاب باید زیبا باشد. نظرات زیادی هم در تایید مطلب اون عزیزمون فرستاده شد. من همون وقت با دیدن اون مطالب و نظرات موافقین، عزم خودم رو جزم کردم که حجاب واقعی و اصیل رو از نظر اسلام، برای دوستان عزیز در فضای مجازی تشریح بکنم.

در اون مطلب توضیح داده شده بود که خانم‌های چادری باید زیبا و شیک لباس بپوشند تا بیه این وسیله بقیه هم جذب چادر بشوند. و یا این‌که به این طریق صحبت‌های خانم‌های محجبه تاثیر بیشتری روی مخالفین حجاب داره.

حالا بنده می‌خوام با دلایل عقلی و نقلی برای شما اثبات بکنم که اگه حجاب زیبا باشه که دیگه نمی‌شه اسم اون رو حجاب گذاشت.

می‌دونم شاید به نظر بعضی خیلی سخت‌گیرانه به نظر برسه ولی این کار ما دقیقا مثل اون وقتیه که بخوایم نمازو حتی سایر احکام دین رو خیلی ساده‌انگارانه برای بچه‌هامون توضیح بدیم. بعضی والدین رو دیدین نماز رو اونقدر می‌خوان ساده و بی‌دردسر برای بچه‌ها جلوه بدن که همهٔ قشنگی نماز رو از بین می‌برند. یادمون نره که هر عبادتی سختیه خودش رو داره ولی قشنگی و لذت عبادات خیلی وقت‌ها به همین سخت بودنشه!

در ابتدا باید ببینیم حجاب یعنی چی؟ و اصلا خدای متعال برای چی حجاب رو واجب کرد، و فلسفهٔ این حکم الهی چیه؟

خداوند در زن ظرافت و زیبایی قرار داد (بر خلاف مرد که مظهر جلال الهیه). اینجاذبه برای حفظ بنیان خانواده است. مهم‌ترین علت این زیبایی اینه که باعث میل و رغبت و به وجود آمدن محبت بین زوجین بشه. پس خیلی منطقیه که خداوند در ازای نعمت زیبایی به زن فرمان بده که این نعمت رو فقط داخل خانه و برای شوهرت خرج کن. و حق نداری با نعمتی که من بهت دادم باعث رنج و عذاب برای بنده‌های من بشی (چه باعث رنج برای زنان چه مردان.)

حجاب یعنی پوشاننده زینت‌ها و زیبایی‌های زن. آنجا که خداوند در سوره نور آیه ۳۱می فرماید:

 و لا یبدین زینتهن الا ما ظهر من‌ها

به زنان مومن بگو زینت‌های خود را آشکار نکنند.

حالا باید دید این زینت به چه معنی هست. همون‌طور که در پست قبلی هم اشاره کردم مرحوم «فیض کاشانی» در تفسیر این آیه، زینت را به معنای عام زیبایی بدنی، آرایش جسمانی و زیورهای ظاهری می‌داند و معتقد است که؛ خودنمایی چه آشکار ساختن زیبایی‌های طبیعی باشد و چه به نمایش‌گذاشتن آراستگی‌ها و زیورآلات، رفتار ناهنجار جنسی است.

 همین‌طور که می‌بینیداز نظر این مفسر بزرگ حتی آشکارکردن زیبایی‌های طبیعی هم معصیت محسوب می‌شه.

من چون می‌خوام خیلی کاربردی حرف بزنم چند تا مثال میارم:

- سرکردن روسری‌های رنگی و براق (ساتن) آیا صورت و چهرهٔ ما رو زیبا‌تر نمی‌کنه؟ آیا این روسری‌ها نوعی زینت برای صورت به حساب نمی‌آد؟

- سرکردن چادر مشکی‌های براق و گل و منگول دار آیا زینتی برای اندام ما به حساب نمی‌آد؟

- به دست کردن حلقه و انگشتر‌های بزرگ و قلمبه سلمبه آیا دستان ظریف ما رو زیبا‌تر نمی‌کنه؟

- به نمایش گذاشتن ابروهای اصلاح کرده و رنگ شده آیا به خوشگلی چهرهٔ ما اضافه نمی‌کنه؟

یکبار که داشتم همین حرف‌ها رو یه یکی از رفقام می‌زدم در جوابم گفت: «که الان همه مراجع تقلید می‌گن عرف جامعه ملاکه. اگه توی عرف زینت نباشه مشکلی پیش نمی‌آد. الانم که همه خیلی بد‌تر از این هستن اگه ما یه روسری صورتی هم سرمون کنیم به چشم کسی نمی‌آد و عادیِ.»

در جواب کسایی که این حرف رو می‌زنن باید گفت، بله عرف جامعه درست. معیار عرف رو برای این گذاشتن که ما دچار وسواس و سخت‌گیری یک جانبه نشیم. وگرنه اگه این طوری که شما می‌گید عرف رو تفسیر کنیم تکلیف مسلمان‌های خارج از کشور چی می‌شه؟ اون جا عرفه که تابستون‌ها زن‌ها از نظر پوششی خیلی راحت باشن، تقریبا برهنه. حالا ما بیایم بگیم چون عرف اونجا اینه پس زن‌های مسلمون او نجا می‌تونن تابستون‌ها بدون پوشش و لخت باشن؟!!!

یه سوال دیگه‌ای که خیلی‌ها مطرح می‌کنن اینه که می‌گن: «ما باید طوری لباس بپوشیم که بقیهٔ خانم‌ها میل و رغبت داشته باشن با ما حرف بزنن. و با دیدن ما احساس خوش آیندی داشته باشن و شاد بشن. این‌که ما تیپ می‌زنیم نه برای مرد‌ها بلکه برای زن‌هایی هست که قراره باهاشون روبه رو بشیم.»

جواب این حرف هم خیلی واضحه. اگه ما در برخورد‌های خودمون با سایر خانم‌ها چهرهٔ بشاش و با انرژی داشته باشیم همه از هم صحبتی با ما لذت می‌برند و اصلا نیازی به استفاده از رنگ‌های روشن و جذاب توی پوشش نیست. این چیزیه که برای خود من به تجربه ثابت شده. بنده خودم برای خارج از منزل از پوشش با رنگ‌های تیره استفاده می‌کنم ولی به لطف و عنایت حضرت حق نه تنها هیچ مشکلی در ارتباط با سایرین ندارم بلکه دوستان خوب و زیادی هم دارم!

به علاوه این توجیه به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست چون وقتی ما از منزل خارج می‌شیم فقط با خانم‌ها در ارتباط نیستیم بلکه مردهای زیادی هم ما رو می‌بینند و به قول حاج خانم طباطبایی (استاد حوزهٔ علمیه خواهران) حجاب ما باید طوری باشه که اگه یه نا‌محرم چشمش به ما افتاد هیچ رغبتی برای ادامه نگاه نداشته باشه.

روی صحبت من بیشتر با خانم‌های چادری و محجبه هست که متاسفانه امروز می‌بینیم بعضا زنان چادری ما هم به نوعی دنبال جلب توجه هستن و سعی می‌کنند همون چادر و روسری رو اونقدر قشنگ و زیبا سر کنند که مصداقی از بدحجابی به حساب می‌آد.

البته در آخر ضروری می‌بینم که نکاتی رو هم اضافه کنم. خواهر‌های عزیزم. حتما این حدیث رو شنیدید که حفظ ایمان در آخر الزمان از نگه داشتن یک گلوله آتیش توی دست سخت تره. پس یادمون باشه که حفظ حجاب حقیقی هم در اخر الزمان همین قدر سخت و شاید دردناک باشه. هر کس با تمام توان حجاب خودش رو حفظ کنه مسلما داره در راه خدا جهاد می‌کنه، همونطور که بسیاری از علمای ما هم این مطلب رو تایید کردند. من هم یک خانم هستم با تمام حسادت‌های زنانه.

می‌دونم چقدر سخته وقتی می‌ری توی خیابون و می‌بینی بقیه دختر‌ها چطور جولان می‌دن و جلب نظر می‌کنن و تو باید چادر سرت کنه و تمام زیبایی هات رو بپوشونی.

می‌دونم خیلی سخته وقتی دم مغازه می‌ریم یا حتی توی اتاق استاد‌ها و اون‌ها به خاطر حجابمون به ما محل نمی‌زارن.

می‌دونم خیلی سخته وقتی زن‌های دیگه آرایش می‌کنن حتی توی فامیل و آشنا‌ها و ما مجبوریم چادر مون رو بکشیم توی صورتمون تا مبادا زیبایی مون رو مرد نامحرمی ببینه.

می‌دونم همهٔ این‌ها سخته ولی یادمون نره حدیث مادرمون رو که فرمودند:

زن هنگامی به خدا نزدیک‌تر است که سخت مراقب حجاب و عفت خود باشد.


نظرات شما عزیزان:

melika
ساعت18:56---9 مرداد 1391
سلام دوست جونم سریع بیا به این آدرس
http://meli-melody.mihanblog.com

و تا دلت خواس دانلود کن دوکس جونم نظر هم یادت نره

اگر هم نمی خوای دانلود کنی فقط سر بزن از دستت میره ها!


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, توسط عسل |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.